Koleksi Lengkap Karya Amir Hamzah

Thursday, June 11, 2015

Puisi "Insyaf" Amir Hamzah

Puisi Insaf Amir Hamzah
Puisi "Insyaf" Amir Hamzah - Puisi karya Amir hamzah yang ber judul insyaf adalah ungpakan puisi yang menggambarkan sebuah keputus asaan di mana dalam bait kata sang penyair "Sempit bumi dunia raya" dan ke tidak mampuhan menghadapi kenyataan yang begitu pahit. di bawah ada analisa lengkap puisi Insyaf karya amir hamzah.

Judul Puisi  : Insyaf
Penyair     : Amir Hamzah Tengkoe Amir Hamzah

Insyaf - Amir Hamzah

Segala kupinta tiada kauberi
segala kutanya tiada kausahuti
butalah aku terdiri sendiri
penuntun tiada memimpin jari

Maju mundur tiada terdaya
sempit bumi dunia raya
runtuh ripuk astana cuaca
kureka gembira di lapangan dada

Buta tuli bisu kelu
tertahan aku di muka dewala
tertegun aku di jalan buntu
tertebas putus sutera sempana

Besar benar salah arahku
hampir tertahan tumpah berkahmu
hampir tertutup pintu restu
gapura rahsia jalan bertemu

Insaf diriku dera durhaka
gugur tersungkur merenang mata;
samar terdengar suwara suwarni
sapur melipur merindu temu.

Insaf aku
bukan ini perbuatan kekasihku
tiada mungkin reka tangannya
kerana cinta tiada mendera


Analisa Puisi insyaf karya Amir Hamzah

Dalam Puisi insyaf Penyair Amir Hamzah menceritakan tentang keadaannya ketika itu dima penyair Amir Hamzah yang diangankan dalam hatinya menjadi hancur. Amir Hamzah pada sajaknya Butalah aku berdiri sendiri merasa seperti buta (tidak dapat melihat jalan kehidupan) Runtuh ripuk astana cuaca dimana harapan-harapannya hancur, tuli dan bisu kelu (tak dapat berkata, dan berbuat apa-apa). Tertahan aku di muka dewala / Tertegun aku di jalan buntu / Tertebas putus sutera sempana / Besar benar salah arahku / Hampir tertahan / tumpah berkahmu / Hampir tertutup pintu restu. Harapan penyair pada waktu itu putus karena tertahan oleh diding yang membatasi, ketika itu Amir Hamzah benar-benar sudah berputusaasan dan merasakan bersalah dalam hidupnya. Dan penyair insyaf bahwa sesungguhnya penderitaannya itu merupakan akibat dari kedurhakaannya sendiri kepada Tuhan. Penyair pada membuat puisi yang berjudul Insyaf merasakan kesedihan dan keputusasaan.

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Google+
Tags :

Related : Puisi "Insyaf" Amir Hamzah